Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Як відомо, бюджет на правосуддя урізають майже на 3 млрд грн - у наступному році не передбачені кошти ані для того, щоб покрити зарплати всім працівникам апарату судів, ані для електронного правосуддя, ані для ремонту пошкоджених внаслідок війни будівель судів.
Втім, у Верховній Раді, схоже, знайшли рішення. Так, народні депутати-члени Комітету Верховної Ради з питань правової політики включно з його головою Денисом Масловим зареєстрували 19 вересня законопроект № 8047 «Про внесення змін до статті 4 Закону України «Про судовий збір» щодо зміни мінімальної та граничної межі ставок судового збору за подання до суду окремих процесуальних документів».
На сьогодні основними джерелами наповнення спеціального фонду державного бюджету, кошти якого спрямовуються на забезпечення органів та установ у системі правосуддя, є сплата та стягнення судового збору, звернення застави в дохід держави.
За умови поступового скорочення фінансування органів судової влади за загальним фондом Державного бюджету та розширення категорій осіб, які мають пільги зі сплати судового збору (наразі статтею 5 Закону «Про судовий збір» передбачено загалом 26 суб’єктів, які під час звернення до суду звільнені від сплати судового збору), очевидно, що чинні ставки судового збору мають бути переглянуті в бік принаймні часткового збільшення.
Тому, доцільним вбачається перегляд граничних ставок судового збору за подання до суду таких процесуальних документів:
за подання до суду:
- позовної заяви майнового характеру, яка подана юридичною особою. Наразі гранична ставка за подання відповідного позову становить 350 прожиткових мінімумів для працездатних осіб. За даними Національного банку України, у серпні 2022 року споживча інфляція в річному вимірі пришвидшилася до 23,8%. «Отже, в таких умовах може бути доцільно збільшити граничний розмір відповідної ставки з урахуванням індексу інфляції до 420 прожиткових мінімумів для працездатних осіб»;
- позовної заяви майнового характеру, яка подана фізичною особою-підприємцем. «Наразі ФОП-и сплачують судовий збір на рівні фізичних осіб – не більше 5 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, що є дуже незначним за своїм розміром, адже наразі, коли позовні вимоги перевищують понад 1 млн грн, судовий збір фактично перестає зростати. Особа, яка стягує 1 млн грн, та особа, яка стягує 10 млн грн, фактично сплачують один і той самий розмір судового збору, що є несправедливим. Через це доцільно збільшити граничну ставку судового збору принаймні до 40 прожиткових мінімумів для працездатних осіб (приблизно до 100 000,00 гривень)», - пропонують депутати;
- позовної заяви майнового характеру, яка подана фізичною особою. Наразі фізичні особи сплачують судовий збір у розмірі не більше 5 прожиткових мінімумів для працездатних осіб. Вбачається за доцільне збільшити граничну ставку судового збору принаймні до 20 прожиткових мінімумів для працездатних осіб (приблизно до 50 000,00 гривень);
- за подання до господарського суду позовної заяви майнового характеру. Наразі гранична ставка за подання відповідного позову становить 350 прожиткових мінімумів для працездатних осіб. Вбачається за доцільне її збільшити до 420 прожиткових мінімумів, з урахуванням інфляції;
за подання до адміністративного суду:
- позовної заяви майнового характеру, яка подана суб’єктом владних повноважень, юридичною особою, вважається за доцільне збільшити граничний розмір судового збору з 10 до 40 прожиткових мінімумів (фактично, до планки у 100 000,00 грн);
- позовної заяви майнового характеру, яка подана фізичною особою-підприємцем, вважається за доцільним збільшити граничний розмір судового збору з 5 до 20 прожиткових мінімумів (фактично, до планки у 50 000,00 грн), а також збільшити мінімальну планку з 1 відсотка до 1,5;
- апеляційної скарги на рішення суду, заяви про приєднання до апеляційної скарги на рішення суду, заяви про перегляд судового рішення у зв’язку з нововиявленими обставинами, касаційної скарги на рішення суду, заяви про приєднання до касаційної скарги на рішення суду, яка подана суб’єктом владних повноважень або юридичною особою, фізичною особою-підприємцем, вважається за доцільне збільшити граничний розмір судового збору. Наразі граничний розмір судового збору за подання таких процесуальних документів зберігся лише в адміністративному судочинстві (в усіх інших видах судочинства верхньої межі немає). Погоджуючись з доцільністю такої особливості в адміністративному судочинстві, усе ж таки, доцільним є перегляд граничної межі.