flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Уряд схвалив законопроєкт (№13233), який передбачає створення централізованого реєстру банківських рахунків та індивідуальних банківських сейфів фізичних осіб

26 травня 2025, 11:46

Уряд схвалив законопроєкт (№13233), який передбачає створення централізованого реєстру банківських рахунків та індивідуальних банківських сейфів фізичних осіб

Цей документ є частиною ширшої стратегії приведення українського законодавства у відповідність до стандартів ЄС, зокрема для приєднання до Єдиної зони платежів у євро (SEPA).

Реєстр, який адмініструватиме Державна податкова служба, обіцяє стати потужним інструментом для правоохоронних органів у боротьбі з фінансовими злочинами, такими як відмивання грошей, ухилення від сплати податків та корупція.

Основні нововведення включають:

Створення реєстру рахунків та банківських сейфів:

  • реєстр міститиме інформацію про всі банківські рахунки, електронні гаманці та договори на індивідуальні банківські сейфи фізичних осіб;
  • ДПС виступає як держатель і адміністратор реєстру, отримуючи дані від НБУ, банків, небанківських надавачів платіжних послуг та емітентів електронних грошей;
  • реєстр включатиме дані про відкриття та закриття рахунків і сейфів, але не міститиме інформації про транзакції, залишки на рахунках чи вміст сейфів.

Створюється окремий реєстр для обліку кінцевих бенефіціарних власників   (КБВ) трастів та подібних правових утворень, також під управлінням ДПС.

Нові обов’язки: суб’єкти первинного фінансового моніторингу, зокрема банки, повинні повідомляти ДПС про розбіжності в даних про кінцевих бенефіціарних власників та розширено перелік СПФМ, додавши суб’єктів, що працюють із культурними цінностями через вільні порти, та довірчих власників трастів, які є резидентами України.

Захист викривачів:

Законопроєкт передбачає правовий захист для осіб, які повідомляють про підозрілі фінансові операції, включаючи безоплатну правову допомогу та конфіденційність.

Посилення санкцій:

вводяться суворіші санкції за невиконання вимог фінансового моніторингу, що відповідають стандартам FATF та директивам ЄС.

Можливості для правоохоронних органів

Наразі доступ до банківської таємниці надається лише за:

  • письмовим запитом або дозволом клієнта;
  • рішенням суду;
  • запитами певних державних органів (прокуратура, СБУ, НАБУ, БЕБ, НАЗК, ДПС тощо), але ці запити мають бути обґрунтованими, стосуватися конкретних осіб чи операцій і відповідати меті запиту.

Запровадження реєстру рахунків та банківських сейфів значно розширює можливості правоохоронних органів у притягненні осіб до кримінальної відповідальності. Доступ до нього матимуть:

  • Державна податкова служба (ДПС) — для виконання податкових функцій;
  • Центральний орган виконавчої влади з питань протидії відмиванню грошей (Держфінмоніторинг) — для виявлення підозрілих операцій;
  • Національне агентство з питань виявлення, розшуку та управління активами (АРМА) — для управління активами, отриманими від злочинів;
  • Національне антикорупційне бюро України (НАБУ) — для розслідування корупційних злочинів;
  • Бюро економічної безпеки (БЕБ) — для боротьби з економічними правопорушеннями;
  • Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) — для перевірки декларацій посадовців;
  • органи державної виконавчої служби та приватні виконавці — для примусового стягнення активів.

Ці органи зможуть отримувати інформацію через спеціальний доступ або електронну взаємодію між реєстрами (без необхідності отримання судового рішення та підготовки мотивованих запитів), що значно спростить та прискорить їхню роботу.

Полегшення розслідування фінансових злочинів

Так, Реєстр дозволяє:

  • відстежувати фінансові потоки: правоохоронці можуть визначити, які рахунки пов’язані з підозрюваним, навіть якщо вони оформлені на інших осіб;
  • виявляти підозрілі активи: Держфінмоніторинг може аналізувати дані для виявлення нетипової фінансової поведінки;
  • встановлювати кінцевих бенефіціарів: Реєстр КБВ допоможе ідентифікувати реальних власників трастів чи компаній.

Посилення боротьби з корупцією

Реєстр стане ключовим інструментом для НАБУ та НАЗК, дозволяючи:

  • перевіряти декларації чиновників: порівняння даних із реєстру з деклараціями допоможе виявити невідповідності;
  • виявляти необґрунтовані активи: якщо чиновник має рахунки чи сейфи, які не відповідають його доходам, це стане підставою для розслідування;
  • запобігати виведенню коштів: швидкий доступ до інформації унеможливить переведення корупційних доходів за кордон після початку слідства.

Міжнародна співпраця

Реєстр відповідає стандартам FATF і полегшує співпрацю з іноземними правоохоронними органами. Наприклад, дані з реєстру можуть допомогти відстежувати транскордонні операції, що сприятиме розслідуванню міжнародних злочинів.

Переваги для кримінальної відповідальності

Скорочення часу розслідування: процес збору інформації скоротиться з місяців до годин.

Збільшення успішних справ: повнота даних підвищить шанси довести злочин у суді.

Запобігання уникненню покарання: швидке реагування не дозволить злочинцям вивести активи чи знищити докази.