flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Головні тези з виступу Голови Державної судової адміністрації України Зеновія Холоднюка на ХІІІ з'їзді суддів України

18 листопада 2015, 11:31

  Шановні делегати та учасники XIII зїзду суддів України!

Шановні пані та панове!

 

       Сьогодні маю честь презентувати Вам досягнення Державної судової адміністрації України, здобуті спільно з Радою суддів України за період, який минув з часу нашої з Вами останньої зустрічі.

Усім делегатам з’їзду в матеріалах роздано детальну інформацію про діяльність ДСА України за 2014 рік та 9 місяців 2015 року. У своїй доповіді я акцентуватиму увагу лише на основних напрямах нашої спільної роботи.

Суттєвий вплив на нашу роботу у 2014 – 2015 роках мали такі зовнішні чинники:

окупація АР Крим і міста Севастополя, а також проведення антитерористичної операції у східних регіонах України;

суспільна потреба у реформуванні судової влади та розгорнута кампанія щодо недовіри до судової влади. На це ДСА відреагувала шляхом створення спільно з Радою суддів України прес-центру та активізацією висвітлення роботи судової влади за допомогою офіційного веб-порталу;

законодавчі вимоги щодо суворого режиму економії, скорочення персоналу та перерозподілу фінансових ресурсів на користь оборони країни.

Окупація частини території країни вплинула на мережу судів та зумовлювала необхідність уживати оперативні, у багатьох випадках неординарні заходи щодо переміщення трудових ресурсів і створення фактично з нуля спеціалізованих судів на нових територіях.

На сьогодні в Україні функціонує 676 судів.

87 судів не здійснюють правосуддя, з них:

33 суди знаходяться на території проведення антитерористичної операції в Донецькій області;

18 судів – на території проведення антитерористичної операції в Луганській області;

36 судів – на тимчасово окупованій території АР Крим та міста Севастополя.

У судах, розташованих на території АР Крим та міста Севастополя, на момент окупації фактично працював 491 суддя.

Протягом 2014-2015 років 44 судді АР Крим і міста Севастополя виявили бажання працювати в інших судах материкової частини України. На сьогодні 40 суддів переведені до інших судів. За рішеннями Вищої кваліфікаційної комісії суддів України 4 судді були прикріплені до інших судів.

У 2014 році за розпорядженнями голів вищих спеціалізованих судів було змінено територіальну підсудність розгляду справ місцевих та апеляційних судів Донецької та Луганської областей, розташованих у зоні проведення антитерористичної операції.

Оскільки відновлення роботи місцевих загальних судів Донецької та Луганської областей у 2014 році було неможливим, з метою матеріального та фінансового забезпечення суддів Радою суддів України за пропозицією ДСА був створений механізм тимчасового прикріплення суддів.

У межах своїх повноважень ДСА вживала й надалі вживає заходів щодо фінансового та соціального захисту таких суддів і працівників апаратів судів.

У 2014 році, враховуючи судове навантаження, було перерозподілено 262 посади для можливості переведення суддів з проблемних територій.

На зазначені посади переведені 199 суддів місцевих загальних судів Донецької області та 44 судді Луганської області.

Аналогічно проведено перерозподіл 786 посад працівників апаратів судів.

З набранням чинності Законом України "Про забезпечення права на справедливий суд" повноваження щодо прийняття рішення про прикріплення суддів із судів, що припинили роботу, покладено на Вищу кваліфікаційну комісію суддів України.

Станом на 1 січня 2015 року затверджений чисельний склад суддів місцевих та апеляційних судів становив 8710 посад, фактична чисельність суддів складала 7574.

Станом на 1 жовтня 2015 року чисельний склад суддів місцевих та апеляційних судів становив 8706 посад суддів, фактична чисельність – 7298 суддів.

Чисельний склад працівників апаратів місцевих та апеляційних судів на початок цього року становив 32 625 посад, з яких фактично зайнятими були 24 865.

Станом на 1 жовтня 2015 року чисельність працівників апаратів судів не змінилася, фактично зайнятими були 24 343 посади.

Загалом чисельність суддів і працівників апаратів судів становить більше 41 тисячі осіб.

Враховуючи таку кількість працівників у судах нами за сприяння Проекту USAID "Справедливе правосуддя" розроблено та здійснюються заходи із запровадження програмного комплексу автоматизованої інформаційно-аналітичної системи управління персоналом "Кадри WEB".

Така система дозволить отримувати в он-лайн режимі дані щодо чисельності будь-яких підрозділів та судової системи в цілому, вести облік суддів та персоналу апаратів судів, їх даних про роботу, стаж, наявність рівня освіти, нагород, використання відпусток, проходження державної служби без додаткових запитів. Це суттєво зекономить час і матеріальні ресурси (папір, конверти тощо).

На даний час проводяться навчання з працівниками апаратів апеляційних і місцевих спеціалізованих судів, ДСА України, її територіальних управлінь щодо порядку користування системою, у тому числі в режимі відеоконференцій.

Планується до 30 грудня 2015 року завершити підготовчу й навчальну роботу та з 1 січня 2016 року повноцінно використовувати ресурс для роботи.

Коротко про фінансове забезпечення. Загальна сума бюджетних призначень на забезпечення діяльності органів судової влади України, що затверджена законом про державний бюджет, на початок 2015 року становила 3 млрд 676 млн грн, а на кінець року з урахуванням понадпланових надходжень, що очікуються до кінця року, становитиме 4 млрд 317 млн грн, з них надходження із джерел загального фонду становлять 2 млрд 857 млн грн, прогноз спеціального фонду – 1 млрд 460 млн гривень.

Загальна сума бюджетних призначень 2015 року порівняно з 2014 роком, який також відображений з урахуванням понадпланових надходжень спецфонду, знизилася на 367 млн грн або на 8 відсотків.

При цьому хочу відмітити, що у зв’язку з обмеженням місячного розміру суддівської винагороди в сумі 10 мінімальних заробітних плат на весь 2015 бюджетний рік Мінфіном був скорочений фонд оплати праці разом з нарахуванням на 640 млн грн, які так і не були відновлені, незважаючи на те, що з 1 квітня обмеження суддівської винагороди було відмінено.

Проте, у проекті бюджету 2016 року завдяки проведеній нами роботі загальна сума бюджетних призначень на забезпечення діяльності органів судової влади України вже становить 5 млрд 657 млн грн, що на 1 млрд 981 млн грн або на 54 відсотки більше показника затвердженого бюджету 2015 року. Із загального фонду передбачено 3 млрд 930 млн грн, із спеціального – 1 млрд 727 млн гривень.

Особливо хочу наголосити, що ДСА перебуває в постійній дискусії з Міністерством фінансів з питань визначення джерел фінансових ресурсів для судової влади та протидіє намаганням Мінфіну підмінити обсяги фінансових ресурсів загального фонду – спеціальним фондом.

На фоні законодавчих обмежень 2015 року такий факт частково має місце. Проте, вже при підготовці проекту бюджету 2016 року завдяки наполегливій позиції ДСА України тенденцію вдалося різко змінити у кращу сторону, що яскраво підтверджують цифри на слайді.

На фоні суттєвого приросту спеціального фонду державного бюджету загальний фонд також суттєво зростає.

Для того, щоб мати повну картину діяльності ДСА стосовно фінансового забезпечення судової системи, не достатньо аналізувати тільки показники, визначені Законом про держбюджет на початок року.

У наш динамічний час відбувається багато подій протягом року, які вимагають від нас постійно відстоювати фінансові інтереси судової влади.

Так, у 2014 році з метою недопущення скорочення видатків державного бюджету для органів судової влади на всі пропозиції Уряду щодо скорочення планових показників нами постійно надавалися заперечення з цього приводу, підкріплені обґрунтованими розрахунками.

У березні 2014 року для ДСА України, як головного розпорядника бюджетних коштів, була визначена сума скорочення видатків у 220 млн гривень. Проте, завдяки проведеній роботі скорочення відбулося на 218,1 млн гривень.

На перший погляд різниця в 1,9 млн грн незначна, але це – річний бюджет трьох невеликих районних судів.

Аналогічно в липні 2014 року Міністерством фінансів було запропоновано до скорочення 123,8 млн грн видатків, а фактично після проведеної роботи в бюджетному комітеті Верховної Ради скорочення відбулося лише на 29,8 млн грн, що дало можливість відстояти 94 млн гривень.

Однією з важливих подій у фінансовому забезпеченні органів судової влади 2014 року стали понадпланові надходження від сплати судового збору.

Річний план надходжень коштів судового збору з урахуванням залишку на початок року було виконано 25 липня 2014 року. Після цієї дати з’явилися понадпланові надходження.

У зв’язку з цим додаткові бюджетні призначення за рахунок понадпланових надходжень за 2014 рік становили 403,5 млн гривень. Приріст до планових призначень із джерел спеціального фонду держбюджету становив 45,3 відсотка.

Понадпланові надходження були розподілені за найбільш проблемними напрямами, а саме:

350,1 млн грн – на соціальні видатки, тобто фактично збільшений фонд заробітної плати;

50,8 млн грн – на капітальні видатки;

2,6 млн грн – на інші поточні видатки для здійснення судочинства.

Загальна сума приросту бюджетних призначень у 2014 році для судової системи становила 155,6 млн гривень.

У 2015 році вже в березні вдалося внести зміни до Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік", якими  було збільшено бюджетні призначення спеціального фонду на капітальні видатки для облаштування переселених апеляційних і місцевих спеціалізованих судів Донецької та Луганської областей на 12 млн грн з розрахунку 1,5 млн грн на кожен суд.

У зв’язку із додатковою потребою у фінансових ресурсах на безпеку та оборону країни, за дорученням Уряду всім головним розпорядникам бюджетних коштів були скорочені видатки на 5,5 млрд грн, що складає 2,8 відсотка річного обсягу загального фонду державного бюджету на 2015 рік.

Незважаючи на заперечення ДСА бюджет судової системи за загальним фондом було скорочено на 79,4 млн грн, які ДСА, майже відразу компенсувала судам за рахунок понадпланових надходжень судового збору.

З метою підвищення соціальних стандартів, з 1 вересня 2015 року збільшено мінімальну заробітну плату з 1218 грн до 1378 грн, у зв’язку з чим бюджетні призначення на 2015 рік удалося збільшити для судової системи України на зазначенні цілі на 121,1 млн гривень.

Крім того, при розгляді змін до закону про держбюджет на бюджетному комітеті у Верховній Раді вдалося ще збільшити наш бюджет за загальним фондом для капітальних видатків на 30 млн гривень.

Це дасть можливість відновити Таращанський районний суд Київської області після пожежі, закінчити реконструкцію господарського суду Вінницької області та розпочати реконструкцію власного приміщення Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду.

На виконання Меморандуму, укладеного між МВФ та Україною, з 1 вересня 2015 року діють нові ставки судового збору та скасовано всі пільги щодо сплати судового збору для органів державної влади з метою подвоєння доходів від сплати судового збору.

Очікуваний обсяг понадпланових надходжень від сплати судового збору у 2015 році буде становити майже 560 млн гривень. З урахуванням залишку коштів спецфонду на початок року загальний додатковий фінансовий ресурс буде становити щонайменше 860 млн грн, які Законом про державний бюджет на поточний рік взагалі не передбачені.

Як і в минулому році, понадпланові надходження судового збору розподіляються на покриття дефіциту фонду оплати праці працівникам апаратів судів, а також для поступового підвищення рівня їх середньої заробітної плати. Середня заробітна плата працівників апаратів судів за 10 місяців 2014 року становила 2900 грн, за аналогічний період поточного року – 3700 грн, тобто збільшилася на 800 грн або на 28 відсотків.

Також поступово збільшуються видатки на комунальні послуги у зв’язку із зростанням тарифів та капітальних видатків для критично важливих об’єктів.

Заплановані на 2015 рік бюджетні призначення для забезпечення органів судової влади в порівнянні з бюджетними призначеннями 2014 року зросли за такими напрямами:

- комунальні видатки – на 20 млн грн;

- інші поточні видатки  – на 26 млн гривень.

А заплановані на 2016 рік бюджетні призначення для забезпечення органів судової влади в порівнянні з бюджетними призначеннями 2015 року, збільшено за всіма напрямами, а саме:

- соціальні видатки – на 1 млрд 81 млн грн або 31 відсоток;

- комунальні видатки – на 53 млн грн або 30 відсотків;

- поточні видатки  – на 42 млн грн або 8 відсотків;

- капітальні видатки – на 164 млн грн або 171 відсоток.

При цьому наголошую, що вперше за останні роки проектом бюджету передбачено капітальні видатки в сумі 260 млн  гривень.

На жаль, питання стосовно збереження Національної школи суддів України в системі органів судової влади в проекті бюджету на 2016 рік поки не врегульовано.

Порівнюючи призначення Державного бюджету України 2015 та 2016 років можна відмітити позитивний приріст для судової системи. Якщо в цілому приріст Державного бюджету України становив 39,4 млрд грн або 6,8 відсотка, то приріст бюджету органів судової влади становить майже 2 млрд грн або 50 відсотків до планових показників, затверджених бюджетом на поточний рік.  

На сьогоднішній день єдиним джерелом покриття дефіциту  фінансових ресурсів для органів судової влади є судовий збір. Декілька разів виконавчою владою вносилися пропозиції відмінити цільове спрямування судового збору, направивши його до загального фонду державного бюджету.

Проте тільки завдяки принциповій позиції ДСА та підтримці всіх вищих органів судової влади вдалося залишити цільове спрямування судового збору без змін і більше того, суттєво збільшити його обсяги,  завдяки  внесеним змінам до Закону "Про судовий збір".

Позитивний ефект від цих змін уже зараз можна проілюструвати наступними показниками. Так, якщо середньоденні надходження судового збору за вересень 2014 року становили 3,9 млн грн, то вже у вересні поточного року – 7,4 млн гривень. Ріст в 1,9 раза. Аналогічно за жовтень 2014 року – 3,7 млн грн, 2015 рік – 8,4 млн грн, ріст у 2,3 раза.

Сподіваємося, що така тенденція збережеться до кінця поточного року.

За  прогнозними розрахунками надходження судового збору в цьому році  складуть 1 млрд 460 млн грн, що на 514 млн грн або на 54 відсотки більше від надходжень 2014 року.

Надходження від сплати судового збору у 2016 році заплановано в сумі 1 млрд 727 млн грн, що на 267 млн грн або на 18 відсотків більше від очікуваної у 2015 році суми.

Такі досягнення є нашою великою спільною перемогою. Наше сьогоднішнє завдання утримати їх і закріпити, оскільки, суб’єкти законодавчої ініціативи проявляють численні намагання внесення змін до Закону "Про судовий збір", які можуть призвести до зменшення надходження судового збору.

Одним із суттєвих наших результатів щодо збереження та примноження обсягів фінансових ресурсів судової влади є рівень середньої заробітної плати. 

Середня суддівська винагорода станом на кінець 2015 року очікується в розмірі 18 259 грн, що на 423 грн або на 2,3 відсотка менше від показника 2014 року.

Однак ця цифра не показова, у зв’язку з обмеженнями суддівської винагороди 10 розмірами мінімальної заробітної плати в першому кварталі 2015 року.

Важливим є те, що обмеження вдалося зняти з 1 квітня 2015 року. ДСА своїми організаційними заходами щодо наближення фонду зарплати з подальшою компенсацією наближення за рахунок понадпланових надходжень судового збору забезпечує виділення фінансових ресурсів для виплати належної по закону суддівської винагороди в повному обсязі.

Аналізуючи статистичні дані стосовно суддівської винагороди найближчих європейських країн, рівень суддівської винагороди суддів України є нижчим щонайменше у три рази.

У 2016 році середня суддівська винагорода прогнозується вже в сумі 23 488 грн, що на 5 229 грн або на 28,6 відсотка більше від показника 2015 року.

Більш того, після ухвалення конституційних змін щодо суддівської реформи планується перегляд норм Закону "Про судоустрій і статус суддів", передусім у частині суттєвого збільшення розміру суддівської винагороди, а саме – посадового окладу, що сприятиме підвищенню рівня фінансової незалежності суддів. І такий підхід є абсолютно логічним, правильним і продиктованим часом.

Також поступово підвищується рівень середньої заробітної плати працівників апаратів судів. Середня заробітна плата працівників апаратів судів загальної юрисдикції станом на кінець 2015 року очікується в розмірі 4 000 грн, що на 200 грн або на 5,3 відсотка більше від показника 2014 року.

У 2016 році середня заробітна плата працівників апаратів судів, розрахована в межах бюджетних призначень проекту бюджету на 2016 рік складе 4 600 грн, що на 600 грн або на 15 відсотків більше від показника 2015 року. Проте розмір зарплати працівників апаратів судів буде більший, виходячи з норм статті 147 Закону "Про судоустрій і статус суддів".

Незважаючи на непросту фінансову ситуацію за звітний період відкрито 11 приміщень судів, з них:

-  8 нових приміщень;

-  3 відремонтованих.

Після завершення робіт з реконструкції та ремонту, розпочатих у попередні роки, 8 судів розмістилися в нових приміщеннях:

Орджонікідзевський районний суд міста Маріуполя Донецької області,

Брусилівський районний суд Житомирської області,

Тячівський районний суд Закарпатської області,

Самбірський міськрайонний суд Львівської області,

Братський районний суд Миколаївської області,

Роменський міськрайонний суд Сумської області,

Середино-Будський районний суд Сумської області,

Чигиринський районний суд Черкаської області.

Також завершено ремонтні роботи в приміщеннях Костянтинівського міськрайонного суду Донецької області, Тернопільського міськрайонного суду та Теребовлянського районного суду Тернопільської області.

Протягом зазначеного періоду за нашою ініціативою Урядом було прийнято 7 розпоряджень щодо передачі до сфери управління ДСА приміщень для розміщення

апеляційних судів Хмельницької та Черкаської областей,

Первомайського міськрайонного суду Харківської області,

Центрального районного суду м. Миколаєва,

Краснолиманського міського суду Донецької області,

Таращанського районного суду Київської області

та Оріхівського районного суду Запорізької області.

На сьогодні у сфері управління ДСА перебуває 450 об’єктів нерухомого майна.

Станом на 1 жовтня цього року оформлено:

310 державних актів на право постійного користування земельними ділянками;

385 свідоцтв про право власності на нерухоме майно.

Крім того, на виконання вимог кримінально-процесуального законодавства в залах судових засідань замінено 143 металевих загородження, які відокремлюють підсудних від складу суду і присутніх громадян, на загородження зі спеціального захисного скла.

29 серпня 2014 року відбулося відкриття нового приміщення Тячівського районного суду Закарпатської області. Площа суду складає 1 322 квадратних метри.

На початку 2015 року після завершення ремонтних і реставраційних робіт Самбірський міськрайонний суд Львівської області розмістився в новому приміщенні. Його площа складає більше півтори тисячі квадратних метрів.

 У квітні цього року відкрито відреставровані приміщення двох судів на Тернопільщині:

Тернопільського міськрайонного суду площею 2,5 тисячі квадратних метрів і

Теребовлянського районного суду площею 828 квадратних метрів.

Також у новому приміщенні в червні 2015 року розпочав роботу Брусилівський районний суд Житомирської області. Загальна площа приміщення складає 660 квадратних метрів.

Поруч із вжиттям заходів матеріального забезпечення судів ДСА здійснила певні кроки до запровадження інноваційних технологій у судочинстві України, у першу чергу системи "Електронний суд". Це забезпечить:

відкритий доступ до правосуддя шляхом створення сучасних Інтернет-ресурсів;

дотримання процесуальних термінів;

зменшення витрат на забезпечення паперового документообігу тощо.

Важливою складовою системи "Електронний суд" є організація проведення судових засідань у режимі відеоконференції.

З початку функціонування цього сервісу (2013 рік) у режимі відеоконференції проведено більше 100 тисяч судових засідань і спостерігається тенденція до зростання.

Найближчим часом учасники судового процесу зможуть брати участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції із застосуванням персонального електронного кабінету користувача автоматизованої системи "Електронний суд", не виходячи з власної квартири чи офісу.

Крім того, на веб-порталі судової влади запроваджено он-лайн трансляції судових засідань. Так, на головній сторінці веб-порталу можна переглянути он-лайн трансляції засідання гучних судових справ:

стосовно Александрова та Єрофєєва,

а також засідання у справі "Вбивства 39 людей під час Євромайдану".

До речі, наш сьогоднішній захід також відбувається в он-лайн режимі.

Державною судовою адміністрацією вжито заходів для надіслання судами рішень, викликів і повідомлень в електронному вигляді. Упродовж двох років судами надіслано 460 тисяч електронних копій процесуальних документів.

Слід зауважити, що надсилання судом документів виключно в електронному вигляді, як це передбачається, суттєво зменшить поштові витрати та дозволить оперативно мати засвідчене електронним цифровим підписом підтвердження про отримання документа учасником судового процесу.

До речі, на виконання вимог Закону України "Про доступ до судових рішень" спостерігається суттєве збільшення кількості судових рішень, надісланих до Єдиного державного реєстру.

Тільки за 10 місяців цього року до Реєстру внесено майже 10 млн судових рішень, що у 2 рази більше, ніж за цілий 2014 рік! На сьогодні Реєстр містить 52 млн електронних копій судових рішень.

Враховуючи стрімкий розвиток мобільного зв’язку забезпечено можливість для учасників судового процесу отримувати тексти судових повісток у вигляді SMS-повідомлень.

За два роки цього проекту судами надіслано більше 1 млн 300 тисяч електронних повісток, що дозволило зекономити 10 млн грн бюджетних коштів.

У цьому році запроваджено зручний для учасника судового процесу спосіб оплати судового збору – оплата в он-лайн режимі через веб-портал судової влади України без відвідування банківської установи.

Крім того, ведеться робота щодо облаштування приміщень судів інформаційно-платіжними терміналами. Це дозволить учасникам судового процесу отримати не лише зручний та швидкий доступ до відомостей, що стосуються розгляду судових справ у суді, інформації про роботу суду, але й сплатити судовий збір без відвідування відповідної фінансової установи.

Так, відповідно до рішень Ради суддів України між ДСА України та Всеукраїнською громадською організацією "Правозахисна спілка інвалідів" укладено договір про співробітництво.

ДСА сформовано перелік судів та узгоджується можливість встановлення інформаційно-платіжних терміналів з головами місцевих та апеляційних судів, а також з відповідними територіальними управліннями ДСА України.

Для пришвидшення заходів щодо укладення договору між судами та Всеукраїнською громадською організацією "Правозахисна спілка інвалідів" ДСА було розроблено Примірний договір, який листом від 20 жовтня 2015 року було надіслано судам для врахування в роботі.

Запровадження системи "Електронний суд" у повному обсязі надасть можливість громадянам оперативно надсилати документи в електронному вигляді з будь-якого комп'ютера, підключеного до мережі Інтернет.

Система "Електронний суд" також передбачає здійснення обміну процесуальними документами між судами виключно в електронному вигляді.

Зазначений сервіс дозволить скоротити терміни розгляду судових справ, а також забезпечить заощадження бюджетних коштів, що витрачаються на виготовлення та надсилання іншим судам процесуальних документів у паперовому вигляді.

ДСА вживаються заходи до забезпечення судів ліцензійним програмним забезпеченням звукозапису судових засідань. Тільки систем фіксування судового процесу "Акорд" надано судам у кількості 200 одиниць.

Крім того, за звітний період придбано близько 2,5 тисячі одиниць засобів інформатизації (персональних комп’ютерів, серверів тощо).

Окремо хочу зупинитися на деяких питаннях нормотворчої діяльності.

З метою забезпечення виконання Закону України "Про забезпечення права на справедливий суд", а також уточнення механізму реалізації його окремих положень, нами підготовлено проекти таких нормативно-правових актів:

1) про внесення змін до зазначеного Закону в частині наповнення Єдиного державного реєстру судовими рішеннями, які не були внесені, починаючи з 1 січня 2010 року. Зазначеним законопроектом передбачено внесення до Реєстру рішень починаючи з 1 січня 2011 року, і це стосується лише остаточних рішень у відповідних справах, а також подовжений строк внесення таких рішень до 1 липня 2016 року.

Зазначений законопроект готується до розгляду Комітетом Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя;

2) з метою виконання Закону щодо належного організаційно-технічного забезпечення функціонування Єдиного державного реєстру судових рішень ДСА України разом з Мін’юстом підготовлено зміни до Порядку його ведення. Зазначеною постановою, зокрема удосконалено механізм надсилання електронних копій судових рішень із застосуванням АСДС з використанням електронного цифрового підпису;

3) на виконання положень Закону, яким встановлено нові розміри посадового окладу працівників апаратів судів у вигляді коефіцієнтів до посадового окладу судді місцевого суду, підготовлено зміни до постанови Кабінету Міністрів України 2006 року № 268, які затверджено Урядом.

Крім того, на виконання Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про забезпечення права на справедливий суд" підготовлено та передано Вищій кваліфікаційній комісії суддів України суддівські досьє всіх суддів Верховного Суду України, вищих спеціалізованих та апеляційних судів у кількості 2171 досьє. Відповідно до зазначеного Закону до 28 березня 2016 року до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України буде передано суддівські досьє суддів місцевих судів.

 На даний час ДСА організовано проведення навчань для керівників апаратів місцевих судів з питань ведення суддівського досьє.

Для забезпечення гарантій суддів, передбачених Конституцією і законами України, нами підготовлено:

1) проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" щодо забезпечення діяльності суду", яким урегульовуються питання щодо визначення підстав та органу, який приймає рішення про припинення роботи суду, а також запроваджується порядок відрядження судді до іншого суду того самого рівня й спеціалізації для здійснення правосуддя, що сприятиме, зокрема, вирішенню питання щодо розвантаження суддів.

Зазначений законопроект 29.10.2015 подано на розгляд до Комітету Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя;

2) з метою реалізації статті 136 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" щодо забезпечення суддів службовим житлом за місцем знаходження суду органами місцевого самоврядування, ДСА підготовлено проект постанови Кабміну, який надіслано на погодження до заінтересованих органів. Проектом передбачено, що службове житло для суддів буде будуватися (придбаватися) за рахунок субвенції державного бюджету;

3) для забезпечення житлом суддів, а також інших працівників органів судової влади на постійній основі розроблено та ініційовано перед Урядом прийняття постанови, яка надасть можливість ДСА на конкурсних засадах залучати інвесторів для будівництва житла на земельних ділянках, наданих для потреб органів судової влади.

Окремо зверну увагу на питання обчислення стажу роботи на посаді судді.

Законом України "Про статус суддів" від 1992 року до стажу роботи суддям зараховувався час їх роботи не тільки на посадах суддів, але і на деяких інших посадах, зокрема прокурорів і слідчих.

Законом України "Про судоустрій і статус суддів" від 2010 року було звужено періоди роботи, які зараховуються до стажу роботи на посаді судді. У зв’язку з цим Перехідними положеннями зазначеного Закону було передбачено, що судді, призначені чи обрані на посаду до набрання чинності цим Законом, зберігають визначення стажу роботи на посаді судді відповідно до законодавства, що діяло на день набрання чинності цим Законом.

Законом України "Про забезпечення права на справедливий суд" викладено в новій редакції Закон України "Про судоустрій і статус суддів". Редакція статті, яка визначає процедуру обчислення стажу на посаді судді, не змінилася.

За таких умов жодних змін у порядку обчислення стажу на посаді судді з 2010 року не відбулося, а тому підстав для здійснення перерахунку суддівського стажу у зв’язку з прийняттям Закону України "Про забезпечення права на справедливий суд" не було й немає.

Також необхідно зауважити, що відповідно до частини першої статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи. Дія прийнятих законів поширюється лише на ті правовідносини, що виникають після набрання чинності такими законами.

Цього року за ініціативою ДСА Урядом прийнято ряд актів, які регулюють питання бронювання посад у місцевих, апеляційних судах, ДСА та її територіальних управліннях на період мобілізації та на воєнний час.

У зв’язку з набранням чинності 7 листопада поточного року Законом України "Про Національну поліцію" відбулися зміни в системі забезпечення охорони органів судової влади та інших органів, що належать до судової системи – функції з охорони цих органів передані від судової міліції "Грифон" до підрозділів відомчої воєнізованої охорони ДСА.

Утворено та зареєстровано державну установу – Службу судової охорони. Водночас, незважаючи на багаторазові звернення до Кабміну, Мінфіну до цього часу не вирішено питання щодо фінансування служби.

Для врегулювання зазначеної ситуації ДСА було запропоновано Урядові прийняти постанову, якою тимчасово покласти на Національну гвардію та Національну поліцію часткове виконання завдань Служби судової охорони. Зазначена пропозиція була підтримана.

За умови відповідного фінансового забезпечення ДСА будуть вживатися заходи щодо функціонування відомчої воєнізованої охорони, як це передбачено Законом.

А тепер коротко про плани на найближчу перспективу.

-   Оптимізація мережі судів у залежності від конституційних змін та адмінреформи.

-   Оптимізація кількісного складу судів на базі розроблених нормативів навантаження.

-   Побудова єдиної системи стратегічного планування та бухгалтерського обліку в судовій системі, оцінювання її діяльності та управління фінансовими ресурсами з використанням сучасних інформаційних технологій.

-     Законодавче забезпечення участі судової влади на всіх стадіях бюджетного процесу.

-     Обладнання оптимізованої мережі судів матеріальними ресурсами на рівні європейських стандартів.

-  Участь в удосконаленні процесуального законодавства для можливості широкого використання в судочинстві передових інформаційних технологій (електронний суд).

На завершення поінформую, що в колективі ДСА утворилася ініціативна група, яка запропонувала створити Незалежну профспілку працівників органів судової влади України із всеукраїнським статусом.

На сьогодні в системі судової влади функціонують біля 80 первинних профспілкових організацій, які об’єднують лише 5 відсотків працівників. Однак головним недоліком функціонування таких організацій є те, що вони роз’єднані між собою та перебувають на обліку в різних профспілках.

Основною метою створення Незалежної профспілки працівників органів судової влади є:

-     захист законних прав та інтересів її членів;

-     допомога при вирішенні спірних питань щодо застосування трудового законодавства;

-     турбота про членів профспілки та їх сім’ї, які потребують оздоровлення або відповідної допомоги;

-     організація культурно-масових та оздоровчих заходів для членів профспілки та їх сімей тощо.

Незалежна профспілка працівників органів судової влади об’єднає працівників усіх судів України, Вищої ради юстиції, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Національної школи суддів України, Державної судової адміністрації України та її територіальних управлінь, підприємств, що належать до сфери управління ДСА.

Тобто в цілому є можливість органічно об’єднати спільні інтереси близько 30 тисяч працівників з метою створення потужного інструмента для відстоювання їх трудових і соціально–економічних прав.

На сьогоднішній день ініціативною робочою групою вже вжито заходів стосовно підготовки проектів документів, необхідних для створення Профспілки, а також проведення установчого з’їзду. Територіальні управління ДСА та суди забезпечені нормативними та методичними матеріалами щодо створення первинних профспілкових організацій. Розроблено проект Статуту Профспілки.

Користуючись нагодою, прошу вас, шановні делегати, підтримати ініціативу працівників Державної судової адміністрації України щодо створення Незалежної профспілкової організації з метою захисту трудових та соціально-економічних прав працівників органів судової влади відповідно до європейських стандартів та цінностей.

 Дякую за увагу!